עונת האלרגיות כבר כאן – Golden Minutes
  • עברית
  • English
      • עונת האלרגיות כבר כאן

        עונת האלרגיות כבר כאן

        האביב הגיע ועימו האלרגיות בניהן: קדחת השחת – האלרגיה שמכה ב- 25% מהאוכלוסייה. התזונאית דתיה יער מסבירה מה היא אלרגיה וכיצד מתמודדים עימה

         

        עונת האביב כבר כאן ועימה מתגברים הגירויים שגורמים לנו לאלרגיות. משום כך כדאי שנעשה קצת סדר בתופעות האלו ננסה להבינן ואת הדרכים להתמודד עימן.

        בראשית כמובן כדאי להבין בכלל מה קורה לגוף במהלך האלרגיה, עם מה הוא מתמודד ומדוע מופיעים התסמינים המעצבנים שמפריעים לנו לחיים. לשם כך דברנו עם דתיה יער, העובדת כתזונאית ויועצת לחברת “אלטמן”. לדבריה הסיבה לאלרגיה מקורה בכשל מהותי במערכת החיסון שלנו.

        “מטרתה של מערכת החיסון היא להגן על הגוף מפני פולשים מאיימים כמו וירוסים ובקטריות. במקרה של אלרגיה, מערכת החיסון מזהה את הגורם כמסוכן למרות שאיננו כזה. מבחינה זו אלרגיה היא למעשה תגובת יתר או הפרעה בוויסות של מערכת החיסון כלפי חומרים מסוימים, טבעיים או מלאכותיים שבעצם לא היו אמורים לגרום נזק”.

        מה גורם לנו לאלרגיה?
        קל לבוא במגע עם גורמים אלרגניים, הנמצאים בסביבה כמו נשימת אבק או משחק עם חיות מחמד או אפילו טיול בחוץ בתקופת האלרגיות. תגובה אלרגית יכולה להיגרם מבליעה או נשימה של החומר האלרגני. כמובן באביב, האלרגיה היא בעיקר לאבקנים של צמחים ועצים שונים.

         

        שאטרסטוק
        המרכיב התורשתי של האלרגיות
        לדברי דתיה יער “מעבר לחשיפה מוגזמת לגורמים אלרגנים מתברר כי לאלרגיות בדרך כלל יש גורם תורשתי. אם שני ההורים סובלים מאלרגיות, קיימת הסתברות של 60%-70% לילד להיות בעל מאפיינים אלרגניים. כאן גם צריך לדעת כי לחלק מהאלרגיות לוקח שנים להתפתח. האלרגיה יכולה להחמיר מצבי מחלה כמו אסטמה, אקזמה, מחלות ראומטיות ועוד”.

        כיצד נימנע מתופעות האלרגיות?
        הדרך הטובה ביותר להימנע מאלרגיה היא לא להיחשף לאלרגן, ובתקופת הפריחה לשהות יותר זמן בבית. אם יצאת מהבית, חשוב להתקלח לפני השינה כך שלא יהיה פולן בשיער. כמו כן, חשוב שהחלונות יהיו סגורים וכדאי להפעיל מזגן.

         

        רגישות לקרדית האבק
        אחת האלרגיות שאנו בעולם המודרני מואד חשופים אליהן היא האלרגיה לקרדית האבק. לדברי דתיה יער “אדם מבלה בממוצע 90% מהזמן שלו במבנים סגורים. לכן כיום רוב האלרגיות קשורות באופן ישיר לקרדית האבק, חיידקים ועובשים. בהקשר לכך יש לדעת כי קרדית האבק והפרשותיה, נבגי עובשים ומגוון רחב של חיידקים הם האלרגנים הסביבתיים העיקריים הגורמים לתסמיני בריאות מאובחנים כגון: אלרגיות, כאבי ראש, עייפות, סחרחורות, צריבות, נזלות, קשיי נשימה ואף התקפי אסטמה.

        איך נטפל באלרגיה
        הטיפול התרופתי לקשיים שתיארנו קודם הוא על ידי חומר בשם אנטי היסטמין. כלומר תופעת האלרגיה נגרמת משחרור של היסטמין, דבר הגורם לדלקתיות הרקמות סביב כלי הדם המתכווצים ועל ידי כך נגרמת יציאת נוזלים הגורמים להתפתחות של דלקת ברירית האף ולעיתים גם לחמית העין. לכן, הטיפול התרופתי המקובל במקרים אלו מתבסס על תכשירים של אנטיהיסטמין (מדכאי היסטמין), אולם בדומה לתכשירים לשיכוך כאבים, ההקלה היא זמנית עד להתפרצות הבאה.

        אפשרות אחרת היא על ידי טיפולים הומאופתיים. לדברי דתיה יער, “קיימים תכשירים הומיאופתים שיכולים להקטין את עוצמת ושכיחות ההתקפים האלרגיים. כמו למשל אלרגי’ל  אשר אינו פוגע בערנות, ומתאים לשימוש לצד תכשירים אנטי היסטמיניים ואינו מרדים. בנוסף לכך  מחקר מצא כי פרוביוטיקה יכולה לשנות את תגובת מערכת החיסון לאבקת הפרחים, ובכך להקטין את התגובה האלרגית. פרוביוטיקה הם חיידקים טובים הזהים לאלו הנמצאים באופן טבעי אצלנו במעי, ובין היתר הם מסייעים בשמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול” היא אומרת.

        הידעת?
        במהלך 50 השנים האחרונות קיימת עליה מתמשכת בשכיחות אלרגיות בעולם המתועש
        40% מאוכלוסיית העולם סובלת מרגישות המתווכת על ידי נוגדני IgE לחלבונים שמקורם בסביבה, ביניהם 10-30% סובלים מנזלת אלרגית
        שכיחות הרגישות לאלרגן אחד או יותר בקרב ילדים בגילאי בית הספר עומדת על 40%-50%
        7.8 מיליון ילדים ברחבי עולם דיווחו על אלרגיות הקשורות לדרכי הנשימה במהלך שנת 2012

        השאר תגובה →

      כתוב לנו

      לבטל