האם התינוק שלכם אלרגי לחלב? – Golden Minutes
  • עברית
  • English
      • האם התינוק שלכם אלרגי לחלב?

        האם התינוק שלכם אלרגי לחלב?

        תינוקות הניזונים מבקבוק עלולים לפתח תופעות של רגישות או אלרגיה לחלב. כיצד נדע לזהות בין כאבי הגזים לתופעות אלרגיות? ואלו תחליפי חלב מומלצים לתינוקות רגישים?

         

        בקרב ארגוני הבריאות השונים נחשב חלב האם להזנה הטובה ביותר עבור התינוק. אלו שאינן מניקות מסיבות כאלו ואחרות, מאכילות את ילדיהן בתחליפי חלב האם המצויים כיום בשוק. תחליפים אלו אמורים להכיל את כל אבות המזון להם זקוק התינוק, וביניהם את החלבון שישמש לו לבניית גופו הגדל והמתפתח בקצב מסחרר.

        בדרך כלל מבוססות הפורמולות השונות לתינוקות על חלב פרה, ומכילות את חלבון החלב הנקרא קזאין או לקטוגלובולין. רוב רובם של התינוקות הניזונים מחלבון זה גדלים ומתפתחים יפה, אולם כ-2 אחוזים מהתינוקות עד גיל שנה מפתחים אליו אלרגיה שעלולה לסכן את בריאותם. ל-80 אחוז מהם האלרגיה תחלוף עד גיל 5, וחלק לא מבוטל מהם אף יוכלו לאכול דברי חלב בגיל צעיר הרבה יותר.

        צילום: www.pfly.net רישיון: BY CC

        אלרגיה היא תגובה לא רצויה של מערכת החיסון לחומרים שבדרך כלל אינם מעוררי מחלות. בשעה שתגובה חיסונית כנגד גורמים מעוררי מחלות נחשבת לדבר חיובי, שבזכותו אנו נשארים בריאים רוב הזמן, הרי שאלרגיה הינה “תקלה” במערכת החיסון, ומהווה תופעה שלילית.

        מערכת העיכול משמשת כמעין חיץ בין הסביבה החיצונית לגוף לבין הסביבה הפנימית. מערכת החיסון משתלבת בחיץ זה ויודעת להבדיל

        בין החומרים המזיקים לבין אלו הרצויים לנו, והיא אמורה לתקוף רק את מעוררי המחלות. חוסר בשלותן של מערכת העיכול ומערכת החיסון בקרב תינוקות רכים מקטינה את יעילותה של בקרת החיץ, וגורמת לתגובה חריפה של מערכת החיסון כנגד חלבונים שאינם מזיקים, כדוגמת חלבון חלב הפרה. חוסר בשלות זו היא כנראה הגורם לעליה בשכיחותן של אלרגיות שונות למזון בשנת החיים הראשונה.

        התגובה האלרגנית לחלב פרה

        כמעט ואין הורה שלא עבר לילות טרופי שינה וימים מתישים, בהם התינוק שלו נע באי נוחות ובכה ללא הרף. בדומה לאלרגיה לחלב פרה, תופעת ה”קוליק”, או בשמה העממי “גזים” נובעת גם היא מחוסר בשלות של מערכת העיכול, אולם היא איננה נוגעת למערכת החיסון, והיא איננה מסוכנת.

        בכי ממושך ואי שקט של התינוק, מורטי עצבים ככל שיהיו, אינם מצביעים כלל על אלרגיה לחלב. הסימפטומים הנלווים לאלרגיה לחלב שונים לגמרי. הם יכולים להיות הקאות, שילשולים, פריחה, התנפחות ואף סימפטומים חריפים של מערכת הנשימה עד למצב של הלם. תיתכן גם הופעה של סימפטום אחד בלבד.

        חשוב לאבחן את האלרגיה מוקדם ככל האפשר על מנת להתאים לתינוק את הפורמולה הטובה ביותר עבורו.

        שאטרסטוק

        קיימת רגישות לחלב שאינה על רקע אלרגי. הלקטוז, סוכר החלב, מתפרק במערכת העיכול על ידי אנזימים, ורק אז נספגים מרכיביו לגוף. חלק מהאנשים, וביניהם תינוקות רכים סובלים מחסר באנזימים אלו והלקטוז שאינו מתפרק ונספג מגיע למעי הגס, שם הוא עובר תסיסה על ידי חיידקים ועלול לגרום לגזים, תחושת נפיחות, כאבי בטן ושלשולים. שמה של התופעה הוא אי סבילות לסוכר חלב, והיא אינה קשורה לאלרגיה.

        קיימות בשוק פורמולות ללא לקטוז כגון מטרנה ללא לקטוז וסימילאק טופ פרי, אולם לפני שבוחרים בהן כדאי לזכור שללקטוז תפקיד בריכוך הצואה והוא מונע עצירות.

        איך מאבחנים שמקור הבעיה הינו אלרגיה?

        כדי לדעת איזה פורמולה לתת לתינוק, חשוב לאבחן את האלרגיה. האבחון פשוט והוא נעשה באמצעות תבחין עור אצל רופא אלרגולוג. לעיתים הוא יתבצע במקביל לתבחין לאלרגיה לחלבון הסויה, שכן אלרגיה לשני סוגי החלבון מאפיינת את קבוצת התינוקות שעלולה לפתח סימפטומים מידיים ומסכני חיים של קשיי נשימה חריפים ושוק אנפילאקטי. תבחין העור מסייע לזהות גם את מידת האלרגיה לחלב, ומידע זה חשוב גם הוא לבחירת פרומולה מתאימה.

        שאטרסטוק

        כאמור, תינוקות שאינם אלרגים לחלבון סויה, יכולים לקבל פורמולה צמחית על בסיס סויה כגון איזומיל של סימילאק ומטרנה צמחית, אם כי קיימת המלצה של משרד הבריאות להימנע משימוש רחב במוצרים על בסיס סויה (שהיה נפוץ מאד בישראל גם בקרב ילדים לא אלרגיים מסיבות הקשורות לכשרות) בשל החשד כי שימוש תדיר מדי בסויה עלול לגרום לשינוי הורמונלי אצל התינוק. חשוב לציין כי גם במשרד הבריאות מודים כי אין מספיק מידע המוכיח טענה זו, אך מאידך, אין מספיק מידע המוכיח את ההיפך.

        יחד עם זאת, בעקבות המלצה זו, נוטים רופאים ודיאטנים להמליץ לתינוקות אלרגיים לחלב על פרומולות בהן חלבון החלב עבר פירוק. חלק מהילדים יוכלו לאכול פורמולה מפורקת למחצה כמו הנוטרמיגן או הפרוג’סטמיל, אולם חלקם יגיבו בצורה אלרגנית גם אליה, ויזדקקו לפורמולה בדרגת פירוק גבוהה יותר.
        פורמולה כזו הקיימת בשוק היא הניאוקייט. לפורמולות המפורקות ריח בלתי נעים, והורים רבים חוששים שהתינוק יסרב לאכול אותן, אולם לתינוקות אין הדבר מפריע כלל, והם אוכלים אותן בהנאה רבה.

        במקרים חריגים מאוד עלול גם ילד יונק להיחשף לחלבונים אלרגניים שמקורם בתזונת אימו. במקרים אלו, לאחר ביצוע תבחין העור, הימנעות האם מדברי חלב פותרת את הבעיה, אולם כאמור, זהו מצב נדיר ביותר.

        איך עוברים למוצקים?

        עם המעבר למוצקים, חשוב להמשיך ולהימנע ממתן דברי חלב, או מזונות העלולים להכיל חלב. בישראל קל להבחין במוצרים אלו, המסומנים כחלביים מטעמי כשרות. יחד עם זאת, חשוב לספק לילד מקורות חלופיים לסידן כמו מוצרי שומשום – שומשום מלא טחון, המצוי בחנויות הטבע, טחינה וחלבה – במידה ואינו אלרגי גם לשומשום, ובנוסף כרוב וקטניות. תחליפי סויה, כגון תחליפי מעדני חלב על בסיס סויה, יכולים גם הם להשתלב בתפריט שלוש פעמים בשבוע, והם מהווים מקור טוב לחלבון ולסידן.

        שלב המעבר למוצקים, בו חלה הפחתה בצריכת הפורמולה החלופית, הוא נקודת זמן בה מומלץ להתייעץ עם דיאטנית ולוודא שתפריט התינוק מאוזן ומכיל את כל הרכיבים הנדרשים להמשך התפתחותו התקינה של התינוק.

        השאר תגובה →

      כתוב לנו

      לבטל